Särkullbarns arvsrätt tar över den efterlevande makens

Är gifta och vi har 2 respektive 1 särkullsbarn. Vi funderar på att skriva vårt hus som enskild egendom på min man som ska gälla endast vid skilsmässa. Vad gäller om min man dör och vårt hus står på honom som enskild egendom? Ärver hans barn då hans enskilda egendom eller gör jag det som hans maka? Vi har skrivit testamente om att vid dödsfall får vi besittningsrätt tills den andra går bort.

Lawline svarar

Hej,

I ärvdabalkens (ÄB) 3 kap. 1 § föreskrivs att kvarlåtenskapen, efter en arvlåtare som var gift, ska tillfalla den efterlevande maken. Denna rätt är dock inte oinskränkt. Om särkullbarn finns med i bilden, som i ert fall, tar deras rätt att ärva över den efterlevande makens arvsrätt. De har alltså rätt att få ut sitt arv med en gång (vilket omfattar sådan egendom som varit deras förälders enskilda egendom).

Om ni gör huset till din mans enskilda egendom och han går bort före dig gäller således att hans särkullbarn har rätt att få ut sitt arv, om de inte väljer att avstå från arvet till fördel för dig (se 3 kap. 9 § ÄB). Om de avstår från sin arvsrätt kommer de istället att ta del i boet efter din bortgång och har då rätt att få ut en kvotdel som motsvarar den del de hade rätt till i arvet efter sin pappa.

Att du emellertid getts besittningsrätt till huset genom testamente innebär att du kommer att ha rätt till att bo kvar i huset, men att huset ändå rent juridiskt kommer att ägas av din mans särkullbarn (se 12 kap. 2 och 3 §§ ÄB). Detta innebär att du kommer att behöva ta hänsyn till särkullbarnens vilja vid skötseln av huset.

Ärvdabalken återfinns https://lagen.nu/1958:637

Med vänlig hälsning

Elin SjörénRådgivare