FrågaAVTALSRÄTTAvtal03/12/2006

Exklusiva återförsäljaravtal - Suzukiimport från Kina

Hej,

Jag undrar vad som gäller för följande. En god vän ska importera motorbåtar från Kina, som han låter tillverka i egen regi. Båtarna ska försäljas i Sverige med tillhörande motorer av märket Suzuki. Kan Suzukis svenska agenter motsätta sig detta? I huvudsak handlar det här ju om import av båtar, motorerna är endast ett nödvändigt tillbehör. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Din fråga behandlar om huruvida det finns konkurrensrättsliga bestämmelser som begränsar din väns rättighet att marknadsföra och sälja ett visst varumärke i Sverige. Båtarna är som sagt egentillverkade, därmed kan inte dessa angripas av Suzukis agenter.

Frågan är istället om det finns ett avtal mellan Suzuki och agenterna i Sverige om huruvida agenterna i Sverige har ensamrätt på den svenska marknaden.

Det första steget är att ringa till agenterna och fråga om det finns ett sådant avtal, innehållande en s.k. exklusivitets-klausul. Om inte, är ni fria att sälja motorerna.

Om det finns en sådan klausul, och ni vill framhärda i era planer, finns det möjlighet att bedöma om huruvida klausuen är för tillåtande, då den svenska konkurrenslagstiftningen till stor del begränsar möjligheten att teckna dessa s.k. konkurrensbegränsande avtal.

Detta regleras i konkurrenslagen.

Att Suzuki inte är svenskt har ingen betydelse, då Sverige kan förbjuda konkurrensbegränsningar utförda av företag som är lokaliserade utanför dess territorium, om effekterna av konkurrensbegränsningarna inträder inom dess territorium.

Effekterna av det konkurrensbegränsande avtalet måste ha ekonomiska verkningar av någon betydelse, s.k. märkbar effekt på den svenska marknaden.

Jag kan tyvärr inte ge något svar på frågan om det aktuella fallet innebär en eventuell lagstridig konkurrensbegränsning, då bedömningen är beroende av en mycket nyanserad avvägning av den aktuella marknaden och de inblandade företagens ställning. För att få hjälp med detta, skulle jag rekommendera att ni vänder er till en advokat som arbetar med konkurrensrätt. Bedömningen i övrigt kan även göras av konkurrensverket, vilka har informationsskyldighet. Därför kan ni även vända er dit.

Mvh,

Rådgivare