Betalningsansvar för särkullsbarns del av arv

För att lösa ut min mans särkullsbarn från huset måste jag ta ett lån och ansöka om nytt pantbrev på huset, det är kostnad på ca. 8000,-. Vem skall stå för den kostnaden, är det jag eller skall alla betala sin del. Tack för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej!

Om särkullsbarnen har rätt till en viss andel av arv efter sin far så är det, rent juridiskt, oväsentligt hur betalningen sker. Om andelen av huset, som du har fått ta över, som är särkullsbarnens är exempelvis 500 000 kr så ska de helt enkelt få 500 000 kr av dig. Som jag ser det så är det upp till dig hur betalningen ska ske. Om det är så att du inte har kontanta medel så är alternativen att antingen låna pengar eller att sälja huset.

Vänliga hälsningar
Olle

Olle LindbergRådgivare