FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/01/2013

Prick i belastningsregistret och ny brottslighet

Hej! Jag har en fråga. jag har en prick i registret för snatteri. jag undrar dock vad som kan hända om man någon gång i framtiden skulle få för sig att göra samma sak igen och skulle bli tagen. vad kan påfäljderna bli?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Av 1 § lagen om belastningsregister framgår att rikspolisstyrelsen ska föra ett belastningsregister. Registret ska innehålla uppgifter om den som genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott. Lagens 2 § stadgar att belastningsregistret ska föras för att ge information om belastningsuppgifter som behövs i verksamhet hos bl.a. allmänna domstolar för straffmätning och val av påföljd. Detta innebär att det under den tid du finns registrerad för snatteri kommer att beaktas av domstolarna vid straffmätning och val av påföljd om du skulle begå ett nytt brott. Det är svårt för mig att säga exakt vilken påföljd du skulle åläggas om du begick ett nytt snatteri under den tid du finns registrerad i registret men i vart fall kommer ditt tidigare brott att beaktas vid ny brottslighet.

Värt att nämna är också att uppgifterna i belastningsregistret endast ligger kvar under en viss bestämd tid. Beroende på vilken påföljd du ålagts för ditt snatteri (böter eller fängelse) kommer gallring att ske antingen fem eller tio år efter domen, se 17 § p.1 och p.9 i lagen om belastningsregister.

Lagen om belastningsregister finner du här https://lagen.nu/1998:620.

Vänligen,

Nathalie StåhlRådgivare