FrågaSKATTERÄTTAvdrag20/01/2013

Kvittning av underskott för enskilda näringsidkare

Hej! Jag har en fråga jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag har nyligen startat en enskild näringsverksamhet vid sidan av mitt riktiga arbete. Jag beräknar med att gå med förlust nu i början och undrar om jag kan använda inkomst från min anställning för att kvitta förlusten? Vore tacksam för ett snabbt svar.

Lawline svarar

Hej Therese,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att ett underskott av näringsverksamheten inte får kvittas mot inkomst av tjänst eller kapital. Normalt är att underskottet får dras av nästa år i samma verksamhet. Om näringsverksamheten efter avdraget visar underskott får detta rullas till nästa år och så vidare. Det brukar kallas rullning av underskott och det kan göras så länge näringsverksamheten finns kvar.

Om du har en nystartad verksamhet så gäller andra regler. Enskilda näringsidkare har rätt att kvitta underskott mot andra inkomster, till exempel tjänsteinkomst. Dock så gäller detta endast det första året och de följande fyra åren. Det innebär att du måste ha startat din verksamhet senast år 2008 för att kunna få göra avdrag för underskott taxeringsåret 2013.

Vänliga hälsningar,

Farhad NiroumandRådgivare