Besittningsskydd vid uthyrning av del av bostad?

Hej, Jag ska hyra ut min inredda källare i mitt hus till en veckopendlare, resten av huset kommer jag själv med familj att bo i. Det är en fristående villa som jag själv äger. Min fråga är gäller besittningsrätt när man hyr del i hus? Behöver jag skriva in i kontraktet att hyresgästen avsäger sig besittningsrätten? Så man inte får svårigheter att säga upp kontraktet när/om man skulle vilja avbryta uthyrningen.. Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det är klokt av dig att ta reda på den här typen av frågor innan du ingår ett avtal. Regler om hyra finns i 12 kap. Jordabalken och besittningsskydd regleras i 45-52§§.

En person som hyr en del av uthyrarens egen bostad får aldrig något besittningsskydd. Det spelar ingen roll om uthyrningen avser ett rum eller en bestämd del av huset. Detta framgår av 12:45§ 1st. p.3. JB.

För att besittningsskydd ska kunna uppstå måste det röra sig om ett rum/utrymme som inte kan anses som en del av din bostad. I det läget uppstår besittningsskydd om avtalet varar mer än nio månader, se 12:45§ 1st. p.2. JB. Detta skulle kunna vara fallet om man t.ex. hyr ut en separat liten stuga som står på tomten, ett garage som inretts till rum eller liknande. Som jag tolkar frågan är dock inte källaren separerad från resten av huset på ett sätt som gör att den inte skulle anses som en del av din bostad.

Mitt svar är alltså att besittningsskydd inte kan uppstå för att du hyr ut källaren.

Vad du däremot bör tänka på är att vanliga regler om uppsägningstid gäller även när uthyrningen avser en del av din egen bostad. Om ni ingår ett hyresavtal på obestämd tid innebär detta att uppsägningstiden blir tre månader, dvs. hyresgästen har rätt att stanna i tre månader från den stund du förklarar att du vill avsluta uthyrningen. Detta följer av 12:4 Jordabalken. Det kan därför vara en idé att tidsbegränsa hyresavtalet, så att du kan vara säker på att inte behöva hyra ut under en längre period än du vill.

Jordabalken finns här:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm

Vänligen,

Georg DellborgRådgivare