FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder14/01/2013

Beslut om åtalsunderlåtelse

Min son 17 år ostraffad, har införskaffat och förvarat 2 st marijuanacigaretter (1,01 g) i sin garderob. Jag hittade detta och överlämnade till polis. Drogtest visar negativa resultat, dvs han hade inget i kroppen. Vi ska nu infinna oss i rätten för ringa narkotikabrott. Enligt åklagaren är åtalsunderlåtelse endast aktuellt om han hade underkastat sig missbruksvård (vilket är en omöjlighet eftersom han inte är missbrukare)Min son behandlas efter det inträffade av psykologer och läkare vid BUP samt går sk ART-samtal vid socialtjänsten. Till saken hör att han förnekade innehavet vid polisförhör nr 1 då han inte visste att jag överlämnat narkotikan. Vid polisförhör nr 2 erkände han (dock fanns inte dettta förhör dokumenterat hos åklagaren!!!!!) Kan rättegången leda fram till att det borde ha varit en åtalsunderlåtelse så att han bara behöver synas i registren i 3 år istället för 5 år?

Lawline svarar

Hej,

Enligt 20 kap. 7 § rättegångsbalken (se https://lagen.nu/1942:740#K20) är det åklagaren som får besluta om att underlåta åtal för brott. Det är alltså åklagaren som kan besluta om åtalsunderlåtelse, inte domstolen. Ett beslut om åtalsunderlåtelse kan meddelas även efter att åtal har väckts, om det kommer fram förhållanden som, om de förelåg eller var kända då åtalet ägde rum, skulle ha lett till åtalsunderlåtelse. En åtalsunderlåtelse får inte meddelas om den tilltalade sätter sig emot det eller om en domen redan har fallit.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare