Avtals betydelse i brottmål

Hej Är så himlans förtvivlad och undrar hur jag ska gå vidare. Jag jobbade på ett stort företag för två år sedan. Arbetade i kassan. När jag började på detta företag så fick jag skriva på ett papper att man ansvara för sin egen kassalåda. Företgaet hade även regeln att man inte under några omständigheter fick använda andras kassor. Fast denna regel fanns var det ändå flera på jobbet som gjorde det. Nu till mitt problem. Efter jag jobbat ett pass så märkte jag att det fattades 10 000 kr ur min kassalåda. Om jag ska göra en lång historia kort så har jag blivit dömd för detta fast jag inte tog några pengar. Vet att under den dagen så var det tre andra personen som använde min kassalåda under min lunch och rast. Fast jag förklarade detta så har jag ändå blivit dömd för grov stöld. Fick villkorlig dom (böter och prick). Plus att jag fick skadestånd på hela summan. Kan man verkligen göra så här? Är så himlans förtvivlad för att det var inte jag som tog pengarna. Tycker det är helt sjukt hur man kan låta personal skriva på papper att man ansvara för sin egen kassalåda och sedan ändå inte göra något åt att folk använder andras kassor hejvilt. Får man verkligen göra så? Att låta personal skriva på papper och ha regel om det men sedan ändå inte bry sig om folk använder andras kassor. Var flera som klagade på detta (även jag) till chefen men han gjorde ingeting åt problemet. Min andra fundering är att jag har bestämt mig för att åka till usa och studera två år. Måste ju då ansöka om studentvisum. Hur stor chans har jag att få visum tanke på att jag har en prick? Blir så himlans irriterad av tanken att jag kan bli nekad för något jag inte gjort. Sen undrar jag också hur länge min prick kommer finnas? Jag var över 18 när det hände. Är det 10 år? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! I denna specifika situation spelar avtalet om att du inte fick låna ut din kassalåda ingen roll för straffansvaret för grov stöld och inte heller för skadeståndet. Den enda påverkan jag bedömer att det kan ha haft är som bevis för att det faktiskt var du som tog pengarna då du åtagit dig att inte låta någon annan ha tillgång till kassalådan. Det skulle i så fall ha varit något som domstolen vägt in i bedömningen när de dömde dig för grov stöld. Den betydelse det skulle kunna ha att detta avtal inte upprätthålls är att det som bevis inte skulle ha särskilt stor tyngd, utöver detta spelar det i din situation ingen roll att avtalet finns. Anledningen till detta är att det i skadeståndslagen står att ekonomisk skada som orsakas genom brott ska ersättas, även utan avtal. Det faktum att arbetsgivaren inte upprätthåller avtalet kan tyda på att det inte är allvarligt menat och att de anställda trots det som avtalats inte är hindrade från att låta andra handha deras kassalådor. Även om så är fallet påverkar det inte din situation. Vad gäller visum så är jag inte så insatt i amerikansk rätt, men de är återhållsamma med att godkänna visum så ja, det kan hända att din ansökan om studentvisum avslås på grund av att du är dömd för brott. Det stämmer att domen kommer att finnas registrerad i belastningsregistret i tio år. Det enda råd jag kan ge dig är att överklaga domen om du anser dig felaktigt dömd, förutsatt att tiden för överklagan inte har gått ut.
Lawline RådgivareRådgivare