FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/01/2013

Försäljning av enskild egendom

Jag kommer som gåva få ett hus värderat till 1.5 Mkr av min pappa. Huset ges som enskild egendom till mig men jag betalar ett gåvovederlag till pappa på 500.000 kr för att få huset. Då jag betalar gåvovederlaget med mina pengar (som är giftorättgods) – innebär det på något sätt att min man får rätt till en del av huset och det då mister rätten av enskild egendom? Följdfråga baserat på ovan situation: Vad händer om jag säljer huset om några år? Är de pengarna enskild egendom, delar av dem eller inget av dem?

Lawline svarar

Tack för din fråga! För att en gåva ska klassas som enskild egendom, och på så sätt inte utgöra giftorättsgods, krävs att det i ett gåvobrev finns ett villkor där det framgår att egendomen ska vara enskild egendom. Som huvudregel ska en gåva vara av benefik karaktär, något vederlag ska alltså inte utgå. När ett vederlag utgår måste det bedömas om det fortfarande kan betraktas som en gåva enligt lagens mening och alltså fortfarande bedömas som enskild egendom. Som regel gäller att gåvan fortfarande kan betraktas som enskild egendom om vederlaget ligger under husets taxeringsvärde samt att det verkligen rör sig om en gåva. När vederlaget utgör giftorättsgods är frågan mer svårbedömd men som regel är gåvan fortfarande enskild egendom om de ovan nämnda förutsättningar är uppfyllda (vederlaget ligger under husets taxeringsvärde och överlåtelsen har gåvokaraktär.) Vid en försäljning av enskild egendom blir även det som trätt i dess ställe enskild, alltså pengarna. Avkastning av enskild egendom blir däremot som regel giftorättsgods. Det bör dock observeras att även om pengarna efter en försäljning blir enskild egendom kan dessa förlora sin karaktär och istället bli giftorättsgods, om de sammanblandas med andra pengarna (om pengarna exempelvis placeras på ett konto där det även finns andra gemensamma pengar). Det bästa är därför att hålla pengarna avskilda på ett separat konto. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare