Nedsättning av försörjningsstöd

Hej, Jag har försörjningsstöd och är inskriven på AF samt kontakt med jobbcoach. Ett möte hade planerats med socialassistens + jobbcoach utan att jag varit medveten om det. Brevet som skickats till mig har inte kommit fram. Jag nämner i min ansökan för bistånd den 21a november att jag väntar på samtal från jobbcoach. Brev från socialbyrå ang. möte är skickat till mig den 14e nov. Socialbyrån beviljar mig nu endast matpengar, cirka 1.600 kr istället för normal biståndsnorm på cirka 3.600 kr. Är detta i enlighet med lagen? Jag bor på ett ställe med cirka 20 brevlådor i rad på ett ställe vid huvudvägen. Vi vet att brev ibland läggs i fel brevlådor etc.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Socialnämnden kan, som i ditt fall, begära att den som uppbär försörjningsstöd under viss tid ska delta i praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet. Detta sker i samarbete med Arbetsförmedlingen. Om man utan godtagbara skäl uteblir från dessa aktiviteter får försörjningsstödet nedsättas. Socialnämnden måste alltså först överväga om de skäl den enskilde anför som förklaring kan anses godtagbara. I så fall ska ingen reduktion ske. Godtagbara skäl för att utebli från verksamheten kan exempelvis vara sjukdom hos den enskilde själv eller hos hemmavarande barn, besök hos arbetsförmedling eller studievägledare, o.d. Beslut av nämnden om nedsättning av försörjningsstöd kan överklagas genom förvaltningsbesvär. Domstolen kommer då att pröva om dina skäl är att anse som godtagbara. Du överklagar genom att skriftligen ange vilket beslut du vill överklaga och vilken ändring du begär. Denna handling ska du sedan lämna till socialnämnden inom tre veckor från den dag du fick del av beslutet. Om överklagandet kommer in senare än så kommer det att avvisas. Detta ska ha framgått av det beslut du fick. Om det inte gjorde det kan du överklaga även efter det att dessa tre veckor har passerat. Lycka till! med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare