Betänketid vid skilsmässa p.g.a. barn under 16 år?

Hej! Jag kommer begära bodelning. Men blir fundersam på betänketiden. Vi har inga gemensamma barn, jag har ett barn som blir 16 år i maj. Min man har precis förlorat sin gemensamma vårdnaden av sina två 13 åringar i vårdnadstvist. Har man betänktetid fast det inte är gemensamma barn? Om jag då istället väntar till dagen efter min son flytt 16 gäller inte betänktetiden då? De barn som han inte har vårdnaden om, vad gäller då? Hans barn bor inte här utan bara besökstid varannan lördag. MVH //

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Som jag förstår din fråga tänker du begära skilsmässa från din make. Betänketid blir aktuellt vid skilsmässa i tre fall: 1. Om inte den ena maken vill skiljas, dvs. om makarna inte är överens om att de ska skiljas i enlighet med 5 kap. 2 § äktenskapsbalken, 2. Om båda makarna begär betänketid i enlighet med 5 kap. 1 § äktenskapsbalken samt 3. Om någon av makarna varaktigt bor med eget barn som är under 16 år och har vårdnaden om detta/dessa barn i enlighet med 5 kap. 1 § äktenskapsbalken. Som jag förstår det är de första 2 alternativen inte aktuella i ert fall utan det som kan bli aktuellt är betänketid p.g.a. barn under 16 år. Din man har inte längre vårdnaden om sina två 13 år gamla barn varför dessa barn inte kan föranleda betänketid. Som jag förstår det har du dock vårdnaden om din son och han bor också hos dig/er varaktigt. Är han under 16 år den dagen då domstolen prövar om dom om äktenskapsskillnad (dvs. skilsmässa) kan meddelas mellan dig och din make kommer domstolen sätta ut en betänketid på 6 månader och alltså inte döma till skilsmässa direkt. Fyller din son 16 år under betänketiden kan du och din make efter din sons 16 års dag på nytt begära att äktenskapsskillnad döms ut direkt vilket då bör ske, men äktenskapsskillnad kommer alltså p.g.a. betänketiden inte utdömas så länge din son är under 16 år. Har du och din man levt åtskilda i mer än 2 år blir dock inte reglerna om betänketid aktuella utan du kan begära äktenskapsskillnad direkt i enlighet med 5 kap. 4 § äktenskapsbalken. Med vänliga hälsningar,
Fanny OlssonRådgivare