FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt02/01/2013

Kostnad för mäklare!

Hej! Jag och min sambo har separerat, men vi kommer ej överens om vårt gemensamma hus värde. Jag har tagit dit 2 mäklare och han en, än så länge. Han har bokat ytterligare en. Delar man på kostnaderna för de skriftliga värderingarna eller betalar jag " mina" och han " sina " ? Hans första mäklare anser jag jävig då det är en nära vän till honom och han " betalade" den värderingen med en "julgrogg" ! " Mina"mäklare vill ha 2500/ värdering, vilket han och hans ombud anser att jag själv ska betala. Fråga: betalar man var och en själv eller delar man på alla värderingskostnader?

Lawline svarar

Hej Christel! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor. Mellan dig och din sambo gäller Sambolagen blad annat. Den reglerar dock ingenting om det här. Det ligger på dig vilken mäklare du vill ta hjälp av och med detta kommer automatiskt att det är du som bestämmer vilken "nivå" du vill lägga dig på rent konstnadsmässigt beroende på vilken mäklare du tar hjälp av. Men det sagt följer att det är du som själv står för de kostnaderna. Det är ett avtal mellan dig och mäklaren. Mvh Lawline
Emelie KarlssonRådgivare