Vad ske om regeringen ej följer riksdagens beslut?

Om regeringen inte följer riksdagens majoritetsbeslut, kan det rubriceras som brott mor grundlagen eller vad? Finns det någon ramlag eller annat som gör att de kan ignorera denna?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Riksdagen är det högsta beslutande organet i Sverige och således det enda organ som kan stifta lag och grundlag. När regeringen utfärdar bestämmelser kallas dessa för förordningar, när myndigheter utfärdar bestämmelser kan dessa kallas myndigheters föreskrifter. En lägre stående författning får inte strida mot en högre stående, den lägre stående författningen kan då ogiltigförklaras av domstol. Om enskilda ministrar gör "fel", ansvarar dessa inför Konstitutionsutskottet. Är det så att regeringen väljer att inte följa riksdagens beslut kan riksdagen besluta om att upplösa regeringen. Det är dock inte direkt brottsligt för regeringen att underlåta att följa riksdagens beslut. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare