FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga28/08/2019

16 åring, gammal nog att bo själv?

Min killes son vill flytta till sverige för att plugga, han är 16 år. Han vill dock bo själv, får han göra det eller måste han bo hos oss om vi bor i samma stad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Det finns egentligen inget rent juridisk som helt förbjuder att en 16 åring bor själv (även om en förälder bor i samma stad). Vad som däremot kan bli problematiskt är att skriva kontrakt för boende (hyres, köpekontrakt) eftersom din killes son saknar rättshandlingsförmåga, 9 kap 1 § föräldrabalken (FB). Nu vet jag inte vad det är han ska studera men kanske går det att få hjälp med boende genom skolan? Eller ni kanske redan har ordnat boende? Det bör iaf inte vara några problem så länge ni/din kille kan tänka sig stå på kontraktet.

Viktigt att notera avseende sonens rättshandlingsförmåga är att, då ni skriver att han är över 16 år, han har rätt att disponera över inkomst som förvärvats på egen hand, 9 kap 3 § FB samt att han, om han haremet hushåll, får rättshandla i den utsträckning som vanligen krävs för att upprätthålla hushållet, 9 kap 2a § FB.

Hoppas det besvarade din fråga!

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare