FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/12/2012

Ansvar för resekostnader vid föräldraumgänge

Jag har ensam vårdnad om två barn. Deras far har utan någon särskild anledning valt att bosätta sig ca 30 mil från barnen och vill att jag ska stå för hälften av resekostnaderna då han ska träffa barnen. Jag är ensamstående och jobbar halvtid. Är jag skyldig att betala så pass mycket?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Barnet har enligt 6 kap. 15 § Föräldrabalk (FB) rätt till umgänge med den förälder som barnet inte bor hos. Umgängesrätten utgår från barnets bästa och vad som är behövligt för barnet. Barnet har således ingen plikt att träffa en förälder. En förälder har genom detta inte heller någon uttrycklig rätt att träffa barnet. Det är föräldrarnas gemensamma ansvar att se till att barnet ges möjlighet att träffa båda sina föräldrar. I 6 kap. 15b § FB framgår att om barnet bor med endast en förälder, ska boendeföräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern exv. resekostnader. I första hand ligger ansvaret för resekostnader på den förälder som barnet inte bor tillsammans med. Beräkning av kostnader ska sedan ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter. Hänsyn kan ges till vad som föranledde umgängesförälderns flytt exv. jobb eller utbildning. Även avståndet mellan föräldrarna kan påverka. Generellt för hela 6 kap. FB finns en skyldighet för föräldrarna att samråda med varandra. Hur detta samarbete går till är i sista hand upp till föräldrarna gemensamt att besluta om. Det finns en skyldighet för dig att ”ta del i resekostnaderna”. Men med hur mycket anges från fall till fall. I sista hand är det föräldrarna i samråd som beslutar om kostnadsfördelningen. Hoppas jag kunnat bringa klarhet i din frågeställning. Med Vänlig Hälsning Länkar: Föräldrabalk: https://lagen.nu/1949:381
Hannah JakobssonRådgivare