Närvaro vid bodelning?

Inför en förestående äktenskapsskillnad och bodelning vill den ena parten enbart förhandla genom sitt ombud. Alltså inte närvara själv vid eventuella förhandlingar och möten hos ombudet. Bodelningen är komplicerad, gällande fastighet har också två andra delägare, ett barn och en förälder. Är parten i sin fulla rätt eller kan den andra parten kräva närvaro vid förhandlingarna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! I sådana här situationer måste man komma ihåg att utgångspunkten i svensk rätt är ett liberalt synsätt där människor har rätt att agera som de vill så länge inte annat är föreskrivet i någon författningstext. I detta hänseende har jag inte funnit någon rättslig grund som tvingar makar att fysiskt närvara vid förhandlingar inför äktenskapsskillnad och bodelning. Svensk äktenskapslagstiftning utnyttjar andra metoder för att se till att skilsmässor går rätt till. Bland annat så är båda makarna skyldiga att redovisa för sin egendom och lämna alla övriga uppgifter som kan vara av betydelse vid en bodelning (9:3 äktenskapsbalken). Som nämnts ovan finns det dock ingen skyldighet att vara fysiskt närvarande när dessa uppgifter överlämnas. Men hur löses då situationen när någon av makarna inte aktivt hjälper till att upprätta bodelningen? I förarbetena har uttalats att denna situation bör lösas genom att en av makarna begär att domstol utser en opartisk bodelningsförrättare som genomför bodelningen (prop. 1986/87:1 s. 150-151). Mvh Mattias Äktenskapsbalken finns på https://lagen.nu/1987:230
Lawline RådgivareRådgivare