Betänketid m.m.

Hej! Om man lämnar in en enskild ansökan om äktenskapsskillnad, kommer då skilsmässan alltid föregås av betänketid eller slipper man den precis som gemensam ansökan om man bott åtskilt sedan 2 år? Man bifogar personbevis på sig själv och barnen vid enskild ansökan, det behövs väl inget personbevis på den "stämde"? Slutligen, vad är det för skillnad i skilsmässaprocessen om ena maken bor utomlands?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Frågor om äktenskapsskillnad regleras huvudsakligen i Äktenskapsbalken (ÄktB). Enligt 5 kap 2 § är huvudregeln att betänketid alltid ska utgå om bara en av makarna vill skiljas och ansöker om äktenskapsskillnad. I 5 kap 4 § finns dock ett undantag som gör gällande att någon betänketid inte är nödvändig då makarna bott åtskilda sedan minst två år. Bedömer domstolen att någon betänketid inte behövs kan de meddela dom omedelbart. Någon huvudförhandling behöver inte hållas i äktenskapsmål. För mer information om vad du behöver bifoga med din ansökan se domstolsverkets hemsida (http://www.domstol.se/Familj/Skilsmassa/) Oavsett var den make som inte lämnat in en ansökan om äktenskapsskillnad bor är det Tingsrättens uppgift att delge honom/henne. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare