Straffskalan vid förskingring

Hej. Jag dömdes för förskingring 2002 med villkorligt som påföljd. Vad skulle jag få för straff idag om jag skulle göra samma sak igen ( vore ju idiotiskt ) och döms. Beloppet är från 100.000.

Lawline svarar

Hej, Det beror helt på hur domstolen bedömer förskingringen (kan vara grov, ringa etc.). Men straffskalan för normalgraden av förskingring är två år enligt 10 kap 1 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700). I praxis har villkorlig dom utdömts även för grov förskingring där beloppet uppgick till 200 000 kr. Risken är att du vid ny dom om förskingring kommer få ett hårdare straff eftersom du redan dömts en gång för samma gärning. Exakt hur domstolen kommer bedöma detta går dock inte att förutse. /Ingrid
Ingrid FaxingRådgivare