Svar

Är svensk. gift med en man från Tunisien. Gift i Schweiz, registrerat äktenskap i Sverige och Tunisien. Mannen aldrig levt med mig, lever med en annan kvinna och har barn med henne. Vill skilja mig. Han ville nog bara ha uppehållstillstånd - är lurad. Gäller skilsmässa i Sverige även i Schweiz - vi har inga barn och ingen gemensam adress.

Lawline svarar

Hej och tack för frågan! Enligt Bryssel II-förordningen, som reglerar frågor som bl.a. en skillmässa, domen i en EU-land skall erkännas i andra EU-länder. Eftersom Schweiz är också en part till Bryssel II-förordningen gäller denna regel även för Schweiz. Svaret är då att om ni får en domstols beslut om att ert äktenskap är upplöst i Sverige ska det gälla även för Schweiz. Observera dock att skillmässan gäller inte automatiskt för Tunisien. Detta regleras av tunisiska rätten, som jag är ingen specialist i. Hoppas, det hjälper dig. Mvh,
Maryia KhaladzinskayaRådgivare