FrågaÖVRIGTÖvrigt19/12/2012

Legalitetsprincipen

Hej, enligt legalitetsprincipen verkar (de flesta) lagar inte retroaktivt. Dvs du ska inte kunna dömmas för nåt du gjort som vid tillfället var lagligt, men senare blivit olagligt. Min fråga rör den nya fastighetsmäklarlagen, som ju gjort det mer eller mindre tillåtet med så kallade förtroenderubbande verksamhet. I den förra FML från 1995 var detta inte tillåtet. Vad händer om en mäklare sysslat med dessa förtroenderubbande verksamheter innan övergången till den nya lagen? Propositionen till den nya lagen (2010/11:15) säger endast att den gamla lagen ska tillämpas på uppdrag som inletts före övergången till 2011 års FML? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Ja, det följer av legalitetsprincipen att man skall döma efter de lagar som gällde vid tidpunkten för handligen. Detta är konsitent med vad som står i propositionen som du nämner. Därav kommer en domstol med största sannolikhet att dömma som du beskriver att det står i propositionen.
Thomas HefnerRådgivare