Avtal bindande pga påstådd firmateckningsrätt

Hej Har en fråga gällande alla dessa telefonsäljare som finns nu. Ett företag med internet tjänster har haft ett samtal med min mamma som inte har täckningsrätt för företag och är ganska så vimsig. De har med henne tecknat ett avtal som inte på något sätt är godkänt av nån av firmatecknare. De hävdar nu att avtalet är bindande då hon har sagt att hon kan teckna firman. Min fråga är alltså kan man teckna ett muntligt avtal med någon som inte är firmatecknare?

Lawline svarar

Hej. Är hon anställd av företaget, och på så sätt gått utöver sin befogenhet, så finns det vissa risker att företaget blir bundet av avtalet. Risken är om internetföretaget är i s.k. "god tro" om hennes påstådda firmateckningsrätt. Det kan ställas krav på motparten att på något sätt kontrollera att hon är den verkliga firmatecknaren, om de inte gjort det blir det svårt att hävda god tro, blir företaget bundet så är självklart den som slutit avtalet ersättningsskyldig (men det kanske inte blir så aktuellt i detta fall). Är hon å andra sidan inte anställd av företaget så finns det inga möjligheter för henne att sluta några bindande avtal med företaget eftersom hon helt saknar någon form av behörighet.
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare