Kvarlämnade saker, olovligt förfogande samt 12:27 JB

Min dotters fd pojkvän har flyttat ut från vårat hus men han har aldrig tid att komma och hämta sina saker. vad ska vi göra med hans saker det är ju inte riktigt någonting som vi vill ha här nu länge.

Lawline svarar

Hej! Ni bör kontakta honom och be honom att hämta sina saker. Om ni bestämmer er för att göra er av med hans saker kan ni göra er skyldiga till olovligt förfogande enligt Brottsbalken 10 kap. 4§ (se https://lagen.nu/1962:700#A2). Det framgår inte av frågan hur den fd pojkvännens boendeform såg ut under tiden då han bodde i ert hus. Om det är som så att det förekom något slags hyresförhållande finns det en paragraf i hyreslagen (Jordabalken 12 kap. 27§, se https://lagen.nu/1970:994#K12) som säger att om hyresgästen (fd pojkvännen) har lämnat egendom som tillhör honom och inte hämtar egendomen inom 3 månader från det att ni muntligen eller skriftligen uppmanat honom att hämta sina saker, kommer hans egendom att tillfalla hyresvärden (er). (Tänk då på att ni måste kunna bevisa att ni har uppmanat honom att hämta sakerna.) I vilket fall så säger 27§ att om han inte hämtat sina saker inom 6 månader från det att han lämnade "lägenheten" tillfaller hans saker er och ni kan då göra vad ni vill med dem. Med vänlig hälsning
Karin OlofssonRådgivare