FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder15/12/2012

Snatteri 15 år

Undrar vad straffet är för en 15 åring som hade en stungun i väskan vid visetering (pga snatteri)?? Skulle vara glad för snabbt svar. Mvh Petra Ps nej, det ver inte jag som hade den ds

Lawline svarar

Hej Petra! Straffet för snatteri är enligt 8 kap. 2 § brottsbalken böter eller fängelse i högst sex månader. Enligt 1 kap. 6 § ec brottbalken kan den som fyllt 15 år dömas till påföljd för brott. Vidare ges enligt 29 kap. 7 § brottsbalken en ungdomsrabatt som innebär att strafflindring ges till den som var under 21 år vid gärningen. Påföljden för din 15 årige vän kommer troligtvis att bli böter, om ens det. Med vänlig hälsning,
Lisa SennerbyRådgivare