FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/11/2006

Obetald hyra vid uthyrning i andra hand

Hej! Jag har hyrt ut min lägenhet som jag har förstahandskontrakt på i andrahand utan värdens tillstånd. Andrahandshyresgästen sades upp av mig och skulle ha tre månader på sig för att flytta ut enligt det kontraktet som vi hade skrivit på. Den personen flyttade dock ut två månader för tidigt och struntade i att betala hyran för de sista två månaderna. Frågan: Är kontraktet som jag har skrivit med gästen giltigt? Kan jag anmäla honom till Kronofogden för obetald hyra?

Lawline svarar

Hej! Att som hyresgäst upplåta en hyresrätt i andra hand utan värdens tillstånd innebär att man gör sig skyldig till kontraktsbrott i avtalsrelationen med värden. Det påverkar inte ditt avtal med andrahandshyresgästen som är rättsligt giltigt förutsatt att de vanliga avtalsrättsliga reglerna har uppfyllts. Hyresgästen ska betala hyra under hela uppsägningstiden, vars längd kan regleras i kontraktet som ni har gjort. Efter att hyran förfallit till betalning (d.v.s. efter sista betaldag) kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Kronofogden kommer då att skicka ett föreläggande till din tidigare hyresgäst som får yttra sig om kravet. Om han/hon bestrider kravet så måste du ansöka om överlämnande av målet till tingsrätten eftersom Kronofogdemyndigheten bara kräver in otvistiga fordringar. Om det går så långt bör du överväga att kontakta en advokat för hjälp med utformandet av stämningsansökan. Kostnaden för detta kan du sedan kräva av motparten om du vinner rättegången. Hoppas att du har hjälp av mitt svar Med vänlig hälsning
Rådgivare