FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder07/12/2012

Böter, Påföljdseftergift, Belastningsregister

Hej, min styvson har stulit hemma hos oss. Det började med läskburkar och 2 limpor cigaretter som han sålde till andra barn i skolan. Nu har han stulit från min plånbok: 900 kr i kontanter samt mitt kreditkort och använt det för att köpa spel online för ca 2000 kr (det har redan bekräftats av spelbolagen att det är han som har genomfört köpen). Vilka följder får det - idag och i framtiden - om jag polisanmäler honom? Stort tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Vad som händer med honom är beroende på hans ålder. Är han under 15 år är han inte straffmyndig och kan därmed inte dömas för brott (1 Kapitel 6 § Brottsbalken "För brott som någon begått innan han fyllt femton år får inte dömas till påföljd."). För det fall att han är över 15 år är han alltså straffmyndig och kan dömas för stöld (8 Kapitel 2 § Brottsbalken). Eftersom det inte handlar om något större belopp blir den troligaste påföljden böter. En annan möjlighet och det enligt mig troligaste utfallet (då jag gissar på att din son är förhållandevis ung, det är ett ringa brott och brottet kan styrkas) är att åklagaren efter att du angivit brottet kommer meddela åtalsunderlåtelse enligt 20 Kapitel 7 § Rättegångsbalken. Det innebär att åklagaren anser sig ha tillräckligt med material för att gå vidare och framgångsrikt åtala och få din son fälld, men på grund av omständigheterna väljer han att inte göra det. Din son kommer då att hamna i belastningsregistret enligt "Lag (1998:620) om belastningsregister". Där kommer han att finnas registrerad i fem år om han är under 18 år och i 10 år om han är över 18 år varefter uppgifterna kommer att gallras. (17 § Lag om belastningsregister) Att hamna i belastningsregistret betyder att han kommer att i framtiden finnas registrerad för stöld och under den tiden kommer det att beaktas vid straffmätningen om han skulle begå nya brott. Det kan vidare bli svårare för honom att söka vissa jobb för det fall en framtida arbetsgivare skulle kräva ett utdrag ur belastningsregistret. Lycka till!
John WidénRådgivare