Preskriptionstid för stöld och eventuell påföljd

Min bäste van har tagit saker från Ikea för 2 år sedan, men nu efter drygt 2 år polisen har kontaktat honom. Han är väldigt ångerfull och är bar med en gång om förlåtelse. Han undrar hur mycket är preskbritions tiden. Och vad kommer att hända med honom. Mycket tacksam på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Preskription regleras i 35 kap. brottsbalken BrB, vilken du finner här; https://lagen.nu/1962:700. Då informationen beträffande brottet är bristfällig, utgår jag från att det rör sig om stöld av normalgraden. Den strängaste påföljd för stöld är fängelse i två år, detta framgår av 8 kap. 1 § BrB. Av 35 kap. 1 § 2 p. framgår det att preskriptionstiden ar 5 år för stöld. Beträffande vad som kan tänkas hända med honom är att han kommer att åtalas för stöld, oavsett om talan väcks av offret eller inte. Detta beror på att Stöld faller under allmänt åtal. Här är huvudregeln att åklagare skall väcka åtal, vilket framgår av Rättegångsbalken 20 kapitlet 2 § 1 stycket; https://lagen.nu/1942:740. Då jag inte vet mer om situationen är det omöjligt att ytterligare spekulera. Vad jag dock kan rekommendera ar att han kontaktar ett ombud och förbereder försvar.
Lawline RådgivareRådgivare