Skkatteskuld p.g.a. uppskov ska tas in i bodelning i anledning av äktenskapsskillnad

Hej, SNÄLLA, hjälp mig. År 2000 köpte jag en bostadsrätt. Den kostade 280 tusen kr. Jag sålde den år 2008 för ca 1.2mille. Då köpte jag och min dåvarande sambo(/min nuvarande man) en gemensam bostadsrätt som kostade 4.5mille och jag la hela min vinst som kontantinsats i den nya lägenheten. Vi upprättade tyvärr ingen skriftlig kontrakt men vi kom överens muntligt att den dagen vi säljer den lägenheten så får jag tillbaka mina pengar (jag är inte intresserad av vinst, ränta eller förlust). År 2010 tog vi ytterligare bolån (1.5mille) på den befintliga bostaden och köpte en bostad utomlands. Nu har vi lyckats sälja bostaden som vi köpte för 4.5mille till priset 4.8 mille och (såklart) så nekar min dåvarande sambo mig mina pengar. Eftersom bostaden var skuldsatt till 4.3mille så betalade vi av all skuld och idag står bostaden i utlandet i hans namn och jag går alltså tomhänt ut från detta förhållande. Hursomhelst, så är min fråga hur blir det med den uppskovna vinstskatten till lägenheten från mitt första köp? Hur ska jag gå tillväga för att dela vinstskatten med min dåvarande sambo, som idag tyvärr är min man, men snart min blivande ex-man. Jag räknar med att jag har vinstskatt på ca 200tusen kronor och vi kommer att ha en bodelning ungefär vid maj-juni, enligt mina kalkyler.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Skatten som du haft uppskov på, dvs. skatten från ditt första lägenhetsköp som kommer återföras och därmed behöva betalas nu när ni säljer ert gemensamma boende, är din skatteskuld och kommer därmed inte direkt delas mellan dig och din make. Den bör däremot tas med som en skuld i er bodelning och därmed "minska din egendom" i bodelningen. Dvs. du kommer få täckning för skulden genom att du får egendom till ett högre värde (lika mycket högre som det belopp skatteskulden uppgår till) ur bodelningen. På så vis kan man säga att skulden ändå rent praktiskt kommer delas mellan er även om han inte direkt kommer stå för skatteskulden utan bara få ut mindre egendom ur bodelningen då du får täckning för skulden ur ert giftorättsgods och därmed så minskas den egendom ni ska dela på till samma belopp. Detta i enlighet med reglerna om skuldtäckning vid bodelning som finns i 11 kap. 2 § äktenskapsbalken. Sedan en sak till som du inte frågade om men som jag tänkte kan vara av intresse för dig: Fastigheten som finns i utlandet ska också tas in i bodelningen så länge den inte är din makes enskilda egendom. Bara det faktum att din make står på fastigheten och att den ligger i utlandet leder inte till att fastigheten ska uteslutas ur bodelningen. Lycka till! Vänliga hälsningar,
Fanny OlssonRådgivare