Olovlig försäljning av samägd egendom samt egenmäktigt förfarande

Samäger en motorgräsklippare Andra delägaren har utan min vetskap eller samtycke sålt den och behållit pengarna Vad kallas det ? Samme person har även bytt lås och behållit nyckeln själv på gemensamägt garage Vad kallas det?

Lawline svarar

Hej, kul att du kommer till oss på Lawline! Då du inte nämner något om samägandeavtal antar jag att ett sådant inte existerar. Existerar inte ett samägandeavtal gäller Samäganderättslagen. För att förtydliga innebär detta alltså att om ett avtal finns, har detta företräde framför lagbetsämmelserna. Lagen är alltså dispositiv. När der föreligger samäganderätt är huvudprincipen att samtilga delägarna måste vara överens om varje åtgärd som skall göras med det som ägs gemensamt. Varje delägare kan med andra ord hindra de andra delägarna från att sälja eller reparera egendomen. Detta följer av 2 § Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt. Det kommer att presumeras att ni äga lika stora delar (1 §) och du har därför rätt till del av köpeskillingen. Beträffande låsbytet faller detta in under brottet egenmäktigt förfarande, vilket regleras i 8 kap. 8 § Brottsbalken (1962:700. Att byta låset resulterar i vad man brukar kalla en besittningsrubbning. En besittningsrubbning föreligger så snart gärningen medför avsevärd svårighet för besittaren att disponera saken på samma sätt som tidigare. Straffet för egenmäktigt förfarande är böter eller fängelse i högst sex månader eller, om brottet är grovt, fängelse i högst två år. Se RH 1983:157. I detta fall torde dock inte ett strängre straff vara aktuellt. Hoppas denna redogörelse är uttömmande och lättförstådd. Lycka till Jacob
Lawline RådgivareRådgivare