FrågaFAMILJERÄTTAdoption29/11/2012

Adoption och uppehållstillstånd

Kan min fru adoptera sin systers dotter som nu är 16 år. Systern har bott i Sverige under ett år nu,gift med en svensk man. Systern har blivit sjuk och är orolig att det värsta skall hända, systern går bort innan hon och dottern varit i Sverige mer än ett år. Vad händer då med hennes "barn" , där av funderingen om adoption till sas min fru.

Lawline svarar

Hej och tack för dina frågor! Adoption: I 4 kapitlet Föräldrabalken (1949:381) (FB) finns regler gällande adoption som genomförs i Sverige, lagen finner du under följande länk https://lagen.nu/1949:381#K4. Enligt 4 kap. 1 § FB föreskrivs att man eller kvinna, som fyllt 25 år, med rättens tillstånd får antaga adoptivbarn. I 3 § samma kapitel sägs vidare att makar endast får adoptera gemensamt. Det krävs dessutom enligt 4 kap. 5 § ett samtycke från barnet om detta fyllt tolv år, likaså krävs enligt 4 kap. 5a § ett samtycke från föräldrarna om barnet är under 18 år. Det ligger sedan på rätten att pröva om en adoption är lämplig, se 4 kap. 6 § FB. Tillstånd får endast ges om en adoption är till fördel för barnet. Vid en bedömning av om det är lämpligt att genomföra en adoption ska rätten ta hänsyn till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad. Uppehållstillstånd: Vad gäller uppehållstillstånd finns regler om detta i 5 kapitlet Utlänningslagen (2005:716) (UtlL), lagen finner du under följande länk https://lagen.nu/2005:716#K5. I 5 kap. 2a § UtlL stadgas att permanent uppehållstillstånd ska ges till den som beviljats ställning som varaktigt bosatt i Sverige. I 5 kap. 3 § UtlL stadgas vidare att uppehållstillstånd kan ges på grund av anknytning. Sådant uppehållstillstånd ges enligt 5 kap. 3 § p.1 UtlL till en utlänning som är make eller sambo till någon som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige. Vidare ska sådant uppehållstillstånd ges enligt 5 kap. 3 § p.2b UtlL till ett utländskt barn som är ogift och har en förälder som är gift eller sambo med någon som är bosatt, eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning, i Sverige. Uppehållstillstånd enligt 5 kap. 3 § UtlL ska gälla minst ett år och uppehållstillstånd som beviljas ett ogift barn enligt första stycket 2 b ska gälla för samma tid som förälderns uppehållstillstånd. Således erhåller dottern uppehållstillstånd så länge hennes mamma kan beviljas uppehållstillstånd i landet. Uppehållstillstånd kan inte bara ges enligt ovan angivna bestämmelser utan även enligt 5 kap. 3 § p.3 UtlL. Där stadgas att uppehållstillstånd kan ges till ett utländskt barn som är ogift och som adopterats av någon som vid tidpunkten för adoptionsbeslutet var och som fortfarande är bosatt i Sverige. Detta under förutsättning att barnet inte omfattas av 5 kap. 3 § p.2 UtlL och om adoptionsbeslutet har meddelats eller avses komma att meddelas av svensk domstol och gäller i Sverige enligt lagen (1971:796) om internationella rättsförhållanden rörande adoption, eller gäller i Sverige enligt lagen (1997:191) med anledning av Sveriges tillträde till Haagkonventionen om skydd av barn och samarbete vid internationella adoptioner. Hoppas att du fått svar på dina frågor. Vänligen,
Nathalie StåhlRådgivare