FrågaFAMILJERÄTTAdoption29/11/2012

Adoption av vuxen

Hej! Jag har häromdagen vid 41 års ålder, fått reda på att min pappa, ej är min biologiska far. På min födelseattest står det fader okänd. Kan min pappa adoptera mig?

Lawline svarar

Hej! Reglerna om adoption finns i Föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381). Enligt 4 kap 1 § är det domstolen som avgör om adoption ska ske och de är inte bundna av dina biologiska föräldrars samtycke. Bedömningen kommer istället grundas på huruvida ni har en far- och sonrelation och om adoption är lämpligt med tanke på detta. Det är dock viktigt att komma ihåg att om inte din pappa och din biologiska mamma är gifta så kommer du inte längre ses som hennes barn rent juridiskt, då vi i Sverige endast tillämpar s.k stark adoption som innebär att banden till de biologiska föräldrarna skärs av. Det innebär bland annat att du förlorar arvsrätten efter henne. Med vänlig hälsning,
Emily TöyräRådgivare