FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut27/11/2012

Underhåll av vägservitut

Hej Vi är en bostadsrättsförening som har ett servitut på en grus väg som tillhör grannfastigheten. Nu är det en tvist om vem som ska sköta underhållet av grusvägen?Servitutet är utfärdat av mantmäteriet. Mvh/Anders

Lawline svarar

Hej! Enligt 14 kap. 1 § 2 st. Jordabalken [förk. JB] får den tjänande fastighetens (grannfastigheten) ägare åläggas att fullgöra underhåll av väg. Det finns alltså en möjlighet att ålägga en underhållsskyldighet i servitutet. Finns det inget bestämt åligger det den härskande fastigheten att hålla vägen i sådant skick att skada eller annan olägenhet icke vållas onödigtvis, se 14 kap. 6 § 2 st. JB. Länk till jordabalken: https://lagen.nu/1970:994#k14 Sammanfattning: Om inget om underhållsskyldighet finns med i servitutet är det sannolikt att ni kommer att få stå för underhållet. Ni bör alltså studera vad som står i servitutet noggrant. Med vänliga hälsningar
Markus GidbarkRådgivare