FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt02/12/2006

Sambos ansvar för kostnader innan bodelning

Jag och min fd sambo ska göra en bodelning av en jurist i samband med upplösande av samboskap. (var sambo 15 år). Är delägare 50% av ett hus, ev ska bli till försäljning. Har min sambo rätt att kräva att jag efter flytt ska betala 50 % av ALLA räkningar tex sopavg, vatten, el och inköp av olja? Alltså efter jag inte längre har tillång till huset! Han tjänar i övrig mer än dubbelt mer än mig.

Lawline svarar

Hej! Jag uppfattar din fråga som att du flyttat ifrån huset men att ni ännu inte gjort någon bodelning, ni äger alltså fortfarande fastigheten tillsammans. Om ni båda står som ägare svarar ni gemensamt för kostnader förenade till fastigheten. Det finns ingen generell underhållsskyldighet mellan sambor på samma sätt som mellan makar men det här handlar ju inte om riktigt om underhåll för levnadsomkostnader utan för gemensam egendom. Eventuellt skulle 28 § sambolagen kunna vara aktuell i ert fall. Lagrummet stadgar att om bodelning av sambors gemensamma hem skall ske, skall domstolen på ansökan av en sambo bestämma vem av samborna som skall ha rätt att bo kvar i bostaden fram till dess att bodelning har gjorts. Det är alltså inte självklart att det är du som måste flytta från huset. Hoppas detta var till någon hjälp Mvh John Engholm
Lawline RådgivareRådgivare