Svar

Min sambo och jag ska snart gifta oss. Vi har båda barn från tidigare äktenskap. Om vi i ett äktenskapsförord skriver att all egendom är enskild, vad händer då den ena av oss avlider, ärver den kvarvarande maken hälften av den bortgångnes enskilda egendom. Om så är fallet har då den bortgångnes barn rätt till efterarv? Blir det någon skillnad om vi istället räknar vårt gemensamma hus, bilar och gemensamma konton som giftorättsgods och övrig egendom som enskild? Om man inte automatiskt ärver enskild egendom mellan varandra kan man då på något sätt skriva så att den kvarvarande maken får t.ex ärva med fri förföganderätt del av den avlidnes enskilda egendom . kommer då den avlidnes barn att få ut efterarv när den kvarvarande maken också avlider.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Först måste man göra en bodelning. Enligt 7:1 och 10:1 Äktenskapsbalken (ÄktB) ingår enskild egendom inte i bodelningen. Det betyder att hela egendomen som den avlidne hade enligt äktenskapsförord blir hans eller hennes kvarlåtenskap. Enligt 3:1 Ärvdabalken får den andre maken vid den ena makens död allt. Undantaget är dock särkullbarn som har rätt att få ut sitt arv direkt. Före särkullbarn finns en rätt för den efterlevande maken att få ut ett värde motsvarande fyra prisbasbelopp (i det här värdet inkluderas dock det som utgörs av den efterlevande makens enskilda egendom). Prisbasbeloppet är ca 45 000 kr och 4 prisbasbeloppen blir då 180 000 kr. Så om den efterlevande makens enskild egendoms värde är mindre än 180 000 kr får hon eller han rätt att komma upp i 180 000 kr. I andra ord om den efterlevande maken har, till exempel, 160 000 i enskild egendom har hon eller han rätt till ytterligare 20 000 kr som tas från särkullbarns arvslott och som den efterlevande maken ärver med fri förfoganderätt. Barnet har då rätt till efterarv med 20/180 i den andre makens kvarlåtenskap när hon eller han avlider. Om ni istället räknar ert gemensamma hus, bilar och gemensamma konton som giftorättsgods och övrig egendom som enskild måste man göra en bodelning. Egendomen ska fördelas lika mellan makarna (10:7 ÄktB). Kvarlåtenskapet efter den avlidne blir då hälften av giftorättsgods plus hans eller hennes enskild egendom. De andra ovannämnda reglerna är detsamma. Hoppas det förklarar din fråga.
Maryia KhaladzinskayaRådgivare