Enskild ansökan om äktenskapsskillnad

Har maken bara två veckor på sig att skriva under skilsmässoansökan efter det att han skrivit på delgivningen? Stämmer det att om skilsmässoansökan inte är undertecknad inom 14 dagar så inträder automatiskt 6 månaders betänketid?

Lawline svarar

Hej! Det finns två sätt att ansöka om äktenskapsskillnad (dvs skilsmässa), gemensamt eller enskilt. En gemensam ansökan innebär att båda parter är överens och att båda parter skriver under ansökan om äktenskapsskillnad. Om endast ena parten vill skilja sig kan denne skriva under ansökan själv och skicka in den till tingsrätten (se 5 kap 1 och 2 §§ ÄktB, https://lagen.nu/1987:230#A2). Båda parter behöver således inte skriva under ansökan om äktenskapsskillnad. Vid en gemensam ansökan om äktenskapsskillnad belöper ingen betänketid under förutsättning att ni inte har något gemensamt barn under 16 år (se 5 kap 1 § ÄktB). Vid en enskild ansökan om äktenskapsskillnad är förfarandet något annorlunda. Tingsrätten kommer då efter att de fått in yrkandet om äktenskapsskillnad att söka delge den andre maken en s.k stämningsansökan. Betänketid belöper alltid på ett äktenskap om ansökan är enskild (se 5 kap 2 § ÄktB). Betänketiden om sex månader börjar då löpa när yrkandet om äktenskapsskillnad delges den andre maken. När de sex månaderna har gått kan domstolen sedermera meddela dom om äktenskapsskillnad om någon av er framställer yrkande om det (se 5 kap 3 § ÄktB). Även om endast den ena parten har skrivit under ansökan om äktenskapsskillnad börjar således en betänketid om sex månader att löpa från den dag då den andre makan/maken delges stämningsansökan.
Maria LindgrenRådgivare