Sambos ansvar för skadestånd

Hej det är så att jag har fått en anmälan på mig och denna ligger nu hos åklagaren. Det är så att dem begär en rätt stor summa i skadestånd det jag undrar är om min sambo är betalningsskyldig för detta för jag är arbetslös och har ingen egen inkomst. Polisen hävdar att det då är min sambo som ska betala i fall jag skulle få en fällande dom. Stämmer detta??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. I ett samboförhållande ansvarar var och en för sina tillgångar respektive skulder. Det innebär att en sambo inte kan bli betalningsskyldig för en skuld eller ett skadeståndsanspråk som är hänförlig till till den andra sambon. Om man inte kan betala en skuld kan reglerna om utmätning aktualiseras. Dessa finns i utsökningsbalken 4 kap 19 §. Vid en eventuell utmätning kan det uppstå bevissvårigheter om vem som äger vad om man bor tillsammans. Lös egendom som finns i er gemensamma besittning anses tillhöra den skuldsatta om man inte kan göra sannolikt att samäganderätt eller ensam äganderätt föreligger till ett objekt avsett för utmätning. Detta innebär att gemensam lös egendom kan utmätas för att reglera en sambos skuld. För att säkra din sambos egendom från utmätning bör han/hon förvara värdefull egendom på ett bankfack eller bankkonto som du inte har tillgång till. Vänligen Ester sandgren
Ester SandgrenRådgivare