FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/11/2012

Påföljd för snatteri

Jag tog antidepressiva läkemedel. En dag kände jag jag mig svag,konstig och tog ett tablett till. Jag gick ut på affären. Jag har tagit en blus på en affär, sen en på en annan affär. Och på tredje affären ville jag byta min tröja, som köpt tidigare, men glömde det. Kvinnan ,som jobbade där, bad mig visa min påse. Hon kände igen en tröja och ringde till polisen. Jag förstod senare vad gjorde. Jag sade att jag stulit allt. Jag tänker att det kostade 700kr ungefär. Jag tror att medicinen påverkade mitt medevetande. Vilket straff kan jag få? Om jag förklarar situationen, kan det hjälpa mig? Snälla, hjälp mig. Jag kan inte sova eller äta.

Lawline svarar

Hejsan! Jag tror att det blir svårt för dig att bevisa att du inte alls var medveten om vad du gjorde, och att du därför kommer bli dömd för brottet. Eftersom du stulit till ett värde av ca. 700 kr borde du bli dömd för snatteri enligt 8 kap. 2 § Brottsbalken. För detta brott kan man få böter eller fängelse i max 6 månader, det är dock väldigt sällan någon får fängelse för snatteri. Du kommer troligen att straffas med böter och hur mycket du kommer bli skyldig att betala är det svårt för mig att exakt säga, det beror väldigt mycket på din egen situation, hur mycket pengar du tjänar och liknande. Det kan hända att du får lägre böter på grund av ditt tillstånd då detta hände, men det är inte något jag kan lova dig. Hoppas det går bra för dig!
Marina RönnquistRådgivare