FrågaÖVRIGTTV-licens17/11/2012

Radio- och TV-licens. Bevisbörda.

Hej! Jag och min sambo köpte en TV när vi flyttade in i vår lägenhet. Vi hamnade i en ekonomisk krissituation bara någon vecka efter inköpet och sålde TV:n snabbt. Nu, fyra år senare (!), har Radiotjänst hört av sig och påstår att vi har en TV och vill att vi betalar TV-licens (vad jag förstår är försäljare skyldiga att anmäla försäljningen). Jag undrar nu; Vad krävs för att Radiotjänst ska kunna bevisa att vi innehar en TV-mottagare av någon form? Måste de ens kunna bevisa detta eller väger deras ord tyngre än vårt? Hur går de tillväga? Vi har hört skräckhistorier och är oroliga.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. För att betala radio- och TV-licens räcker det att du har en TV-mottagare. En sådan kan även finnas i datorer även om det inte hör till vanligheten. En HTPC innehåller dock nästan alltid en sådan mottagare. Ett beslut om radio- och TV-avgift ska meddelas skriftligen. Om ni fått ett beslut kan ni alltid begära omprövning, detta ska göras skriftligen till Radiotjänst. När ord står mot ord är det upp till Radiotjänst att bevisa att ni har en TV-mottagare. Radiotjänst får, efter att informerat boende i området, använda pejlinstrument som känner av TV-mottagare. Detta kallas för särskild avgiftskontroll. Vänligen,
Frida LindbergRådgivare