Fastighetsägarens ansvar vid snö och is

Hej! Varje vinter så kommer skyltar fram som det står "varning för snöras" eller "risk för istappar", betyder det då att den som får snö eller istapp på sig får skylla sig själv och att fastighetsägaren slipper ansvar? Finns det några regler på att man ska göra det var gång det snöar, eller räcker det med en gång i veckan? Tacksam för svar. Fredrik

Lawline svarar

Hej Fredrik, Tack för din fråga. Enligt 3 kap. 3 § 2 st. och 3 st. ordningslagen har fastighetsägaren en skyldighet att se till att snö och is som riskerar att falla ned från tak och rännor tas bort så snart som möjligt. Fastighetsägaren har även ett ansvar att varna och informera om det finns rasrisk. Det gör fastighetsägaren med skyltning och avspärrning. Det finns inga regler på hur ofta och hur ett tak ska röjas. De fastighetsägare som missköter sig blir ett fall för polisen. Med vänliga hälsningar,
Farhad NiroumandRådgivare