Efterlevande makes arvsrätt vid gemensamma barn och särkullbarn

Hej! Jag och min man är gifta med två gemensamma barn och han har sen tidigare två barn. Vi har ett hus som står på oss båda, Vi har två bilar som är inköpta gemensamt men står på min man. Hur blir det om han dör? Jag äger ju redan halva huset, kommer något av hans halva tillfalla mig utan testamente? Alla lån vi har, står på oss båda(hus,bil) Hur blir det med skulderna? Jag har en häst som står på mig, hur blir det med den?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Vid din mans frånfälle har hans fyra barn arvsrätt, en fjärdedel var av arvet. Som efterlevande make ärver dock du framför era gemensamma barn. Arvet från deras far får de sedan vid ditt frånfälle. Utan testamente ärver du därmed alltså hälften av din mans arv. En bröstarvinge, dvs barn eller deras avkomma om barnet är avlidet etc, kan inte göras arvslös genom ett testamente, utan har alltid rätt till sin laglott. Laglotten är hälften av arvslotten. Särskild situation föreligger för de barn som inte är era gemensamma, vilka brukar kallas särkullbarn. De behöver inte vänta till ditt frånfälle, vilket era gemensamma barn måste, för att få sin laglott. Ett testamente till förmån för dig skulle innebära att du får ärva all din mans kvarlåtenskap, förutom en fjärdel (dvs hälften av deras arvslott, som är två fjärdedelar). Det förutsatt att testamentet föreskriver att du ska ärva hela kvarlåtenskapen. Innan kvarlåtenskapen ska delas ut efter en först avliden make i ett äktenskap, där den avlidna maken har barn som inte är gemensamma med efterlevande maken ska en bodelning göras. Huvudregel vid bodelning är att giftorättsgodset ska delas till hälften var. Denna andel kan dock minskas eller ökas om det finns enskild egendom. Eftersom bilarna står på din make skulle man utgå ifrån att det var hans giftorättsgods. Har ni köpt dem tillsammans, dvs betalat och inhandlat dem för gemensamt bruk, så kan dold samäganderätt föreligga. Detta måste du då påpeka. Då blir istället den egendomen del av ert gemensamma giftorättsgods. Då en make avlider finns även möjlighet för den efterlevande maken att jämka en bodelning och begära att varje make ska behålla sitt. Det innebär i praktiken att varje make behåller det den själv äger. I regel tillämpas möjligheten då den efterlevande maken är mer förmögen än den avlidne maken. Regleringen återfinns i 12 kap. 2§ Äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230. Det som efter bodelningen då återfinns på den avlidne makens sida är kvarlåtenskapen. Då en make avlider ska hans tillgångar betala hans skulder eller i de fall då den andra maken övertar skulderna, kompensera för dessa. Dina skulder fortsätter såtillvida att vara dina. Vid bodelningen har du rätt att få din egendom på din ”lott”. Hästen kommer alltså att fortsätta vara din, detta framgår av 11 kap 7§ ÄktB. Hoppas du fått svar på dina frågor! Vänligen,
okänd okändRådgivare