Det principiella förhållandet mellan allmän och speciell förvaltningsrätt

Vad menas med det "principiella förhållandet" mellan allmän och speciell förvaltningsrätt? Svaret på den snarlika frågan som redan finns är inte tillfredsställande.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Jag utgår från att du med "principiella förhållandet" menar det grundläggande förhållandet mellan allmän och speciell förvaltningsrätt. I annat fall får du gärna höra av dig igen och förtydliga din fråga. I generella drag gäller följande: Den allmänna förvaltningsrätten innehåller regler som gäller för alla myndigheters handläggning av ärenden samt domstolarnas handläggning av förvaltningsärenden, och regler om domstolarnas rättsskipning i förvaltningsärenden. De allmänna reglerna hittar du i Förvaltningslagen och Förvaltningsprocesslagen. Den speciella förvaltningsrätten är ett samlingsnamn för de lagar som tar sikte på specifika ansvarsområden för myndigheterna och olika rättsområden inom förvaltningsrätten. En myndighets verksamhet kan regleras av en eller flera lagar inom den speciella förvaltningsrätten. T.ex. så regleras en socialnämnds verksamhet av Socialtjänstlagen (SoL), men även av t.ex. Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). I 3 § Förvaltningslagen och i 2 § Förvaltningsprocesslagen (se https://lagen.nu/1986:223#P3S1 och https://lagen.nu/1971:291#P2S1) finns bestämmelser om att om en annan lag eller förordning innehåller någon bestämmelse som avviker,så gäller den lagen. Det innebär att de bestämmelser inom den speciella förvaltningsrätten som innehåller avvikande bestämmelser jämfört med den allmänna förvaltningsrätten får företräde inom det område som den specifika lagen är tillämplig på. Finns det i den speciella förvaltningsrätten inte någon avvikande bestämmelse eller någon bestämmelse överhuvudtaget avseende en viss fråga så gäller den allmänna förvaltningsrätten. Vänliga hälsningar,
Emma LampeRådgivare