RÄTT TILL BOSTAD VID UPPHÖRANDE AV SAMBOFÖRHÅLLANDE

Hej, Min bästa vän blev för ca 5 månader lämnad utav sin sambo sedan 10 år som blev ihop med en av hans bästa vänner. De har 3 barn tillsammans. Lägenheten står på hans sambo och nu vill hon slänga ut honom från den. De har hittills bott i lägenheten varannan vecka och de veckorna hon inte har barnen har hon bott hos sin nya kille och min vän har bott hos sin mamma de veckorna han inte har barnen. Hon har inget jobb, hon har skulder, får ingen ersättning för att hon inte lämnat in papper i tid till a-kassan och därför har min vän betalat hyran för att inte barnen ska bli bostadslösa. Men nu vill hon alltså slänga ut honom. Han har jobb och kan betala hyran. Dock har han en betalningsanmärkning så han kan inte köpa något boende. Han har ingen stans att ta vägen men hon kan ju bo hos sin nya kille. Hon kan inte betala hyran men det kan han. Kan han "kräva" lägenheten eller kan hon slänga ut honom eftersom bara hon står på kontraktet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Jag utgår ifrån att det rör sig om en hyresrätt som din vän har hyrt tillsammans med sin sambo. Sambors gemensamma bostad utgör samboegendom om lägenheten har förvärvats för gemensam användning, dvs att den har skaffats för att de ska bo där tillsammans. När ett samboförhållande upplöses kan en av parterna begära att samboegendomen ska fördelas genom bodelning. Denna begäran ska göras inom ett år från att förhållandet upplöstes. Samboegendomen, dvs. gemensam bostad och gemensamt bohag, fördelas då mellan parterna. Viktigt att veta är även att parternas skulder, som finns vid förhållandets slut, ska räknas av mot egendomen. Den sambo som bäst behöver bostaden har rätt att få den på sin lott. En förutsättning för att en sambo ska kunna överta en bostad som tillhör den andra sambon är att övertagandet kan ses som skäligt. Här görs då en bedömning i det enskilda fallet. Om bostaden inte utgör samboegendom, dvs. om den skaffades innan de var ett par och avsikten att bo där tillsammans i framtiden saknades, finns en ytterligare regel i sambolagens 22§ om övertagande av bostad. Detta kan göras om den sambon bäst behöver bostaden och att övertagandet kan ses som skäligt med hänsyn tagen till omständigheterna. Här finner du regleringen kring sambor: https://lagen.nu/2003:376 Vänligen
Lisa NordbrandtRådgivare