Är en orosanmälan från socialtjänsten myndighetsutövning?

Hej! Jag undrar om det klassas som myndighetsutövning när någon från socialtjänsten gör en orosanmälan gällande ett barn.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Myndighetsutövning är när en myndighet med stöd av lag använder sig av en maktbefogenhet gentemot en enskild person, t.ex. beslut om bygglov eller socialbidrag. Det som inte är myndighetsutövning är t.ex. ”faktisk verksamhet” vilket innebär löpande verksamhet där myndigheten inte tar bindande beslut för en enskild som t.ex. undervisning. Råd, rekommendationer och upplysningar är inte heller myndighetsutövning. Enligt Socialtjänstlagen 14 kap 1§ så är anställda inom socialtjänsten skyldiga att göra en anmälan om de får kännedom om något som kan innebära att socialnämnden måste göra ett ingripande för att skydda ett barn. Det är dock inget beslut om några insatser utan det är bara en kommunikation med utbyte av information mellan socialtjänsten och socialnämnden. Anmälan grundar sig visserligen på en bestämmelse i lag men den innebär inte att myndigheten använder sig av någon maktbefogenhet gentemot en enskild. Enligt mig är en sådan anmälan alltså inte att anse som myndighetsutövning. Med vänliga hälsningar
Pierre OlssonRådgivare