Storleken på särkullbarns laglott och gåvor till annhöriga som förskott på arv

Är gift och har 2 barn. Har 2 barn sen tidigare. Vill skriva ett enskilt testamente där hustrun får så mycket som möjligt efter min död. Jag vill av olika skäl att särkullbarnen ska få så lite som möjligt. Jag känner till arvslotten men vill få den så låg som möjligt. Hur åstadkommer man det? Överföra huset på hustrun, ge hemmavarande barn saker via gåvobrev etc. Rent generellt, äger man rätt att göra vad man vill med ens egen egendom utan att någon kan säga att man gjort det i syfte att ha så lite som möjligt när den dagen kommer?

Lawline svarar

Hej! Regler om arv och testamente regleras i ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637 Enligt svensk rätt så är det avkomlingarna, de så kallade bröstarvingarna, till en avliden som i första hand ärver kvarlåtenskapen. Varje bröstarvinge ärver lika mycket, finns det fyra bröstarvingar ärver de en fjärdedel var, se 2 kap 1§. Arvlåtaren kan förfoga över sin kvarlåtenskap genom testamente men oavsett vad testamentet säger så har bröstarvingar alltid rätt till minst en så kallad laglott på hälften av arvslotten. Finns det fyra bröstarvingar så är arvslotten alltså en fjärdedel och laglotten en åttondel av kvarlåtenskapen, se 7 kap 1§. Arvlåtaren har alltså full frihet att förfoga över all sin egendom genom testamente med undantag för bröstarvingarnas laglotter. Trots att det är bröstarvingarna som ärver så har den efterlevande maken förtursrätt framför gemensamma barn. Dessa får istället en efterarvsrätt som innebär att de får ut sin andel av arvet först när den efterlevande maken dör. Särkullbarn däremot har rätt att få ut sitt arv direkt, se 3 kap 1§. Storleken på arvet bestäms av storleken på kvarlåtenskapen. Kvarlåtenskapen är den egendom som finns kvar i dödsboet efter att man genomfört en bodelning och lagt till eventuell enskild egendom. En person har rätt att under sin livstid skänka bort egendom och därmed också minska sin kvarlåtenskap. I vissa fall kan en sådan gåva dock anses vara ett förskott på arv, framförallt om gåvan ges till en bröstarvinge. Förskottet ska i så fall avräknas på gåvomottagarens arvslott. En gåva ska inte anses vara förskott på arv om gåvogivaren uttryckligen föreskrivit det i gåvobrevet, bestämmelser om förskott på arv finns i 6 Kap. Det är alltså fullt möjligt för dig att minska din framtida kvarlåtenskap genom att skänka bort egendom. I gåvobrevet ska det framgå att gåvan inte ska anses vara förskott på arv, det är särskilt viktigt om gåvan ges till en bröstarvinge. Om du ger gåvor till din fru så är det viktigt att du tänker på att gåvan fortfarande är giftorättsgods och därmed som huvudregel ska ingå i bodelningen vi din död. För att det inte ska ingå så måste din fru begära att som efterlevande maka få behålla sitt giftorättsgods vid bodelningen, se Äktenskapsbalken 12 Kap 2§ https://lagen.nu/1987:230. Du skulle även kunna lösa problemet genom att föreskriva i gåvobrevet att gåvan ska vara enskild egendom men då det också innebär att den inte ska tas med i en bodelning om ni skulle skilja er innan din död så anser jag inte att det är en bra lösning. Sammanfattningsvis: Det går att skriva ett testamente som överför all din kvarlåtenskap _med undantag för bröstarvingarnas laglott_ till din fru. Dina två tidigare barn kommer då att ha rätt att få ut sina laglotter direkt. Däremot så har inte era gemensamma barn den rätten utan deras laglotter kommer att ärvas av din fru och de kommer istället att få en efterarvsrätt. Det går även att minska kvarlåtenskapen genom gåvor. I gåvobrevet ska föreskrivas att gåva inte är att anse som förskott på arv och din fru måste begära att få behålla sitt giftorättsgods vid bodelningen för att de ändå inte ska ingå i kvarlåtenskapen. Med vänliga hälsningar
Pierre OlssonRådgivare