Efterarv när pappa gift om sig

Hej! Min mamma dog för 7 år sen och då hade dom skrivit ett inbördes testamente där dom testamenterar kvarlåtenskaden till den andra med fri ägande rätt och sen står det efter bådas vår död ska kvarlåtenskapen fördelas mellan våra bröstavringar enligt lag. mamma hade två barn sen förut och jag var deras gemensamma barn. Mammas barn ville vänta med arvet till pappa dog så ingen bodelning gjordes efter mamma. Sen gifte pappa om sig och nu har han avlidit och hans nya fru har svårt att förstå hur min mammas barn kan ha rätt till någon del i huset ( det är endast huset som är giftorättsgods i det sista äktenskapet). vi har räknat ut att i första bodelningen så har pappa ärvt 75 % av huset efter mamma och efter hans död så har 25 % gått tillbaka till oss barn efter mamma. Efter detta har bodelningen i det nya äktenskapet skett. Hans nya fru tycker att pappa ägde 75 % av huset och det ska hon ha hälften av så nu vill hon ta detta vidare. Vem har rätt och vem har fel?

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår det så fanns vid din mammas död ett inbördes testamente mellan henne och din pappa där det angavs att de skulle ärva varandra med fri förfoganderätt (dvs. att barnen skulle ha rätt till efterarv då din pappa går bort). Dina halvsyskon valde då att inte begöra ut sina laglotter utan vänta med sitt arv till efter din pappas död. Din pappa gifte sedan om sig och har nu gått bort. Frågan är då hur det blir med arvet efter din far. Då efterarv blir aktuellt och den efterlevande maken (dvs. din pappa) gift om sig ska arvet till efterarvingarna, dvs. du och dina två halvsyskon, fördelas innan en bodelning sker mellan din far och hans nya hustru, detta enligt 3 kap. 6 § ärvdabalken. Det din pappa fick ut och har kvar från bodelningen med din mor + ev. enskild egendom (dvs. din pappas egendom, vad din pappa äger) ska alltså först delas på hälften där ena hälften går till er efterarvingar efter din mor. Den andra halvan tas in i bodelning mellan din far och hans nya fru till den del den är giftorättsgods. Vad som din far sedan får ut från bodelningen med sin nya fru + ev. enskild egendom som finns kvar efter erfterarvsfördelningen blir sedan arvet efter din far som du ärver. Det är därmed inte alls konstigt att det kan bli så att särkullbarnen har viss rätt i huset om det var giftorättsgods i äktenskapet mellan din mamma och pappa och ni barn därmed har rätt till efterarv ur huset. För att få hjälp att fördela egendomen och lösa allt med efterarv och bodelning mellan din far och hans nya fru kan det dock vara bra att ta hjälp av en familjejurist så att allt går rätt till och ni barn får det arv efter er mor som ni ska ha. Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare