Laglott för särkullbarn

Hej, jag undrar om min mor på något sätt genom tex gåva, villkor i testamente eller äktenskapsförord kan ge bort gemensamma tillgångar som tex fastigheter till sin man? Jag är särkullsbarn och mammas man har inga barn. Om hon före sin död "skriver över" fastighet, bilar etc på sin man, ingår dessa då ej i min arvssrätt efter min mor om hon avlider först? Har förstått att arvsrätten för särkullsbarn är 50 %, varav man har rätt att genast få ut 25 %, och resterande när efterlevande make/a avlider. Läser om jämkning inom 6 månader som kan begäras, gäller detta för de 25 % eller för att få ut hela arvsrätten på 50 %?

Lawline svarar

Hej! Din mor kan absolut ge ex. en fastighet i gåva till sin man under sin livstid, men så länge denna inte anges som makens enskilda egendom i ex. äktenskapsförord så kommer den ändå tas in i bodelningen mellan din mor och hennes make vid din mors död. När din mor går bort kommer först en bodelning ske mellan henne och hennes make där allt giftorättsgods delas på hälften, dvs. hälften blir makens del och hälften blir arvet efter din mor. Så länge det inte finns egendom som gjorts till enskild egendom genom ex. ett gåvobrev eller äktenskapsförord kommer alltså all egendom din mor och hennes make har delas på hälften. Din mors arv blir därmed 50 % av den totala egendomen, denna egendom ska du som din mors (vad jag förstår det) enda bröstarvinge (barn) ärva. Om din mor och hennes make skrivit ett inbördes testamente där de anger att de ska ärva varandra så kommer detta dock påverka ditt arv. Om de i testamentet angivit att de ska ärva varandra med fri förfoganderätt innebär detta att du kommer få ut din arvsandel först efter det att även maken är död om du inte begär jämkning av testamentet. Om de skrivit att de ska ärva varandra med full äganderätt innebär detta att du inte kommer få ärva alls om du inte begär jämkning av testamentet. Om du således väljer att begära jämkning av testamentet har du rätt att få ut 25 % av den totala gemensamma egendomen om enskild egendom saknas, dvs. hälften av din arvslott. Begäran om jämkning måste du framföra senast 6 månader efter det att du blivit delgiven testamentet enligt 7 kap. 3 § 1 st. ärvdabalken. Hoppas detta hjälper dig i dina funderingar! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare