FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/11/2012

Påföljd vid innehav av 10 g amfetamin

Står åtalad för innehav av 10 g amfetamin. Jag är 39 år och tidigare ostraffad. Vad ligger straffet på ungefär? Bedöms det som "normalgrad"? Är sjukskriven, kan jag få fotboja? Har två minderåriga barn hemma.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Innehavet av 10 g amfetamin klassas som brott av normalgrad då gränsen för ringa brott går vid 5 g. Straffvärdet för 10 g amfetamin ligger vid 2 månaders fängelse vilket du kan utläsa i detta dokument som ligger upp på åklagarmyndighetens hemsida (http://www.domstol.se/Domstolar/helsingborgstingsratt/Skanska_hovrattens_riktlinjer.pdf). Detta generella straff på 2 månader döms dock endast ut om det varken föreligger några förmildrande eller försvårande omständigheter, vilka dessa är kan man utläsa i 29:2 och 29:3 brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700 ). I Sverige råder en presumtion mot fängelse enligt 30:4 brottsbalken, vilket innebär att man i första hand ska välja en annan påföljd än fängelse. Denna presumtion bryts dock om straffvärdet för brottet är ett år eller över, brottet är ett art-brott eller man återfallit i brottslighet. Då det generella straffvärdet för ditt brott ligger på 2 månader och du tidigare är ostraffad kan presumtionen inte brytas på grund av dessa skäl. Dock räknas narkotikabrott som inte är ringa till de så kallade art-brotten på vilka det normalt följer fängelse. Det är dock väldigt svårt att spekulera i om straffet i ditt fall blir fängelse då man kan beakta omständigheter som gör att andra påföljder framstår som mer passande. Villkorlig dom döms exempelvis ut om det inte finns skäl att anta att ny brottslighet kommer att begås. Denna kan kombineras med samhällstjänst om du förklarar dig beredd att utföra sådan. Villkorlig dom brukar dessutom förenas med dagsböter. En annan påföljd är skyddstillsyn som används när man bedömer att påföljden kommer avhålla gärningsmannen från att begå ny brottslighet. I ditt fall borde din sjukskrivning tala emot fängelse då man ska beakta om hälsotillståndet kan försämras genom fängelsevistelsen. Om domstolen bedömer fängelse vara den passande påföljden finns möjligheten att avverka straffet genom fotboja istället. För att få fotboja är dock vissa krav uppställda: - du måste ha en permanent bostad i Sverige och teknisk möjlighet, vilket är fast telefon m.m. - du måste samtycka till att straffet avtjänas med fotboja - du får inte använda dig av alkohol eller droger - din partner måste samtycka till fotbojan - straffvärdet får högst vara 6 månader fängelse - och man måste ha en ordnad sysselsättning, vilket är arbete i minst 20h/vecka Om man inte har ordnad sysselsättning har dock kriminalvården en skyldighet att hjälpa dig att hitta sådan, förutsatt att du klarar av det såklart. Det borde alltså finnas viss möjlighet för dig att avtjäna ditt straff, om du nu döms till fängelse, genom fotboja. Hoppas att du blev hjälpt av svaret! Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare