Betydelsen av vid sidan om köpehandlingen överenskommen köpeskilling vid fastighetsköp

Hej, jag och min syster ägde en fastighet til 50% var, nu har jag köpt hennes del. Har lagfart på 100%. Fick ett brev från KFM att hon kräver mej på "skuld vid fastighetsförsäljningen av fastigheten ...". Enligt köpebrevet är fastigheten betald vid överlåtelsetillfället. Kan hon kräva ytterligare betalning enligt muntlig överenskommelse? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Muntliga överenskommelser vid sidan om köpehandlingen om annan köpeskilling än den som anges i köpehandlingen är ogiltiga enligt 4 kap. 1 § andra stycket jordabalken. Istället gäller mellan köparen och säljaren den köpeskilling som anges i köpehandlingen. Den köpeskilling som anges i köpehandlingen får dock jämkas, om det med hänsyn till köpehandlingens innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att den köpeskillingen ska vara bindande. Om du har betalat den i köpehandlingen uppställda köpeskillingen har din syster ingen laglig rätt att kräva dig på mer pengar. Även om ni kom överens om annan köpeskilling än den som anges i köpehandling, är det den i köpehandlingen angivna köpeskillingen som gäller. Köpeskillingen kan dock jämkas, om någon sådan omständighet som medger detta skulle vara för handen. Om detta vet jag intet. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare