FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder01/11/2012

Svårhetsgrader av bedrägeri och preskriptionstid

Jag riskerar att bli atalad for forsakringsbedrageri pa en bil. Jag fick ut 50000 pa forsakringen och nu ar bilen hittad och forsakringsbolaget pastar att den inte var stulen utan ditkord med nyckel. Min fraga ar va kan man fa for straff och vad ar preskriptionstiden for sadana brott?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Bedrägeri är ett brott med tre svårhetsgrader. Ringa fall av bedrägeri benämns som bedrägligt beteende enligt 9 kap. 2 § brottsbalken (BrB). Skulle du befinnas skyldig till bedrägeri i detta fall är det inte fråga om bedrägligt beteende, utan bedrägeri av normalgraden alternativt grovt bedrägeri. Detta med hänsyn till det belopp som det är fråga om. Bedrägeri av normalgraden har som minimistraff fängelse i fjorton dagar och som maximistraff fängelse i två år, 9 kap. 1 § samt 26 kap. 1 § andra stycket BrB. Grovt bedrägeri har enligt 9 kap. 3 § första stycket BrB minimistraffet fängelse i sex månader och maximistraffet fängelse i sex år. Varken bedrägeri av normalgraden eller grovt bedrägeri har böter i straffskalan. Preskriptionstiden för bedrägeri av normalgraden är fem år och för grovt bedrägeri är preskriptionstiden tio år, 35 kap. 1 § första stycket 2-3 BrB. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare