Strikt ansvar för hundägare?

Hej, Angående 19§ lag om tillsyn av hundar. Vad händer om en hundägare skulle låna ut en hund till en person. När denna personen sedan är ute och går med hunden så får hunden för sig att gå över cykelvägen, och kopplet sträcker sig då över vägen. Då kommer en cyklist och kör in i kopplet och ramlar och skadar sig. Är det fortfarande strikt ansvar för hundägaren enligt 19§ lag om tillsyn av hundar eller går ansvaret över på den som har lånat hunden och skall på så sätt göras ansvarig enligt 2:1 SkL? MVH

Lawline svarar

Hej! Enligt 19 § i lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, ska skador som orsakats av en hund ersättas av dess ägare, även om det inte är ägaren som vållat skadan. Det innebär att om ägaren av hunden lånar ut hunden, och hunden under denna tid orsakar skada, ska ändå ägaren stå för skadan, enligt 2:1 SkL. Dock så har ägaren rätt att få tillbaka den summan hon/han betalat i skadestånd, av den som vållat skadan, dvs. den som lånat hunden. Detta framgår också av samma paragraf. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare