FrågaKÖPRÄTTKonsumentköplagen31/10/2012
Reklamera utan kvitto?
Hej, jag undrar över reklamation vad som gäller. Vad jag vet så skilljer det sig mellan garanti Och reklamationsrätt. Har man rätt att reklamera en vara som ligger tidsmässigt under reklamationsrätt utan kvitto?
Nämligen så att jag har en PS3 slim (modelen började säljas höst 2009 på marknaden) som dör och slutat fungera efter allt mellan 0-3 vid start. Och det är ett hård varo fel ( inga yttreskador)och efter samtal idag med Sony så har också de konstaterat det som fel via tel. När det gäller kvitto så har jag ingen kvar och tyvärr betalade kontant. Min PS3 slim närmar sig 1,5 år. Och för att veta exakt ålden kan sony/butiken spåra den med serienr som står på. Idag har jag pratat med sony om problemet och de hade inga som helts invändningar att ta emot den och laga den (jag är inte intresserad av pengarna tillbaka utan en fungerande vara som håller sin rätt som jag sa till sony)Problemet ligger i att Sony inte tar emot saker från personkunder utan jag måste/hänvisades till att gå via butik oavsett. Hur gör man det om man saknar kvitto? Känns som man sitter mellan stolar.
Lawline svarar
Lawline RådgivareRådgivare